Műveletek

RPG

RPG

Innen: Agalon

Az évek során rengeteg csapatnak és játékosnak meséltem már. Néha egy klubban, néha szűk családi körben. Egyszer még túrázás közben is. A mesék alatt általában az éppen aktuálisan használt rendszer egy módosított változatát használtuk, ami egy idő után mindig egyre furább lett. Egy háborúra, csatára összerakott szabályrendszerrel szerepjátékoztunk, vagy egy live szerepjáték alatt csatázgattunk. Mindig attól függően, hogy könnyed játékra, vagy komolyabb életútra vágytunk épp.

Körbenézve a piacon, nem találtam olyan játékot, ami mindkét kívánalmat megpróbálná kielégíteni. A csataszimulációk közé a D&D variációi, a M.A.G.U.S., Armageddon, Shadowrun, Cyberpunk, Káosz, OGL és a stb. játékokat sorolom, ahol csaknem minden szabály és mankó (útmutatás) arra szolgál, hogy egy-egy csatát minél simábban és viszonylag kiszámíthatóan le lehessen vezetni. Ezért sok minden leredukálásra kerül. Egy pap nem más, mint varázslatok csoportja, és hogy csak bizonyos fegyvereket használhat, a vallás leírása és a papjainak modora, jelleme pár mondat csupán az oldalnyi leírásban. Gyors, egyszerű átlátni, a játékosokra lehet szabni a történeteket, az ellenfeleket könnyű a játékosokhoz skálázni.

A színész játékok, mint Ars Magica (egyik kedvencem), a Modiphius féle Star Trek, live szabályrendszerek, Vampire és társai, stb. tartoznak, erősen a karakter jellemére és a játékos általi kijátszásra alapoznak. Éppen e miatt egy-egy mese sokkal nagyobb kihívás a mesélőnek, mert neki nem egy, de minden más szereplőt el kell játszania, a motivációkat és érzelmi beállítottságot is figyelembe véve. Nem elég annyit tudni egy karakterről, hogy Káosz/Halál a jelleme, hanem bizony tudni kell, hogy hogyan viszonyul a játékos karakterek fajához, társadalmi kasztjához, személyiségéhez, kinézetéhez, akár még a szagához is :)


Olyan játékot viszont nem találtam, ami megpróbálná mindkét irányzatot támogatni. Ezért gondoltam arra, hogy írok egy sajátot, az eddigi tapasztalataimat alapul véve.